Bør leses: GLUTEN OG MELKEINTOLERANSE

Om: Gluten- og melkeintoleranse

 

Gluten- og melkeintoleranse

Gluten er et protein som finnes i hvete, rug, bygg og spelt. Melkeproteinet (kasein)gir langt flere reaksjoner enn lactosen (melkesukkeret) som er mest kjent som allergen. Melk forstyrrer hormonbalansen, dette har stor betydning for kroppens drift og selvhelbredelse.

Gluten-intoleranse

Gluten er et protein som finnes i hvete, rug, bygg og spelt.

I første omgang påvirker gluten oss ved å «bedøve/ruse» oss, gi en slapp tarm, og påvirke smaksløkene. Vi reagerer individuelt på glutens skadevirkninger, men som hovedtrekk nevnes:

  • Limdannelse i tarm, ledd og andre steder
  • Tykt veneblod ? belastet lymfe
  • Hormonforstyrrelser
  • Allergier for andre ting som forsvinner når man kutter gluten (pollen, gress, matvarer)
  • Psykisk:
    • Sløv og glemsom, sirup i hodet
    • Tungsinn, depressiv, destruktiv
    • Trett, sliten
    • Irritabel
    • Konsetrasjonsvansker
    • Følelsesmessig sensitiv, «sår»
    • Hyper
    • Liten vilje, orker ikke se problemet
    • Ukontrollert i kropen
    • bulemi
  • Fysisk:
    • Magesmerter (luft, oppblåst, diarè eller veldig treg)
    • Hoven og pløsete i ansiktet, «deigete» lag i huden
    • Hormonubalanser (stoffskifte, diabetes 2)
    • Sensitiv hud
    • tung i kroppen, spesielt i bena (orker ikke løpe)
    • Snorking/pustestopp
    • Særegen lukt (gammel, satt lukt)
    • Gjentagende vondt i halsen, lett forkjølet
    • Kyssesyke
    • Fibromyalgi / ME
    • Svangerskapskvalme

Noen tips om hvordan man kan leve glutenfritt:

Ferdiglagde «glutenfrie» produkter inneholder ofte hvetestivelse (0,03% gluten!!!) Lag mat som er naturlig fri for gluten av grønnsaker, kjøtt og fisk.

Bak brød selv av gode, grove og proteinrike ingredienser. Spør meg om råd. Erstatt melmengden i de vanlige oppskriftene dine med Doves Mill`s glutenfrie mel, Teffmel eller Jyttemel. Melmengden varierer fra 2/3 -3/3 av vanlig melmengde.

Det finnes glutenfrie knekkebrød, pastaskruer, spaghetti, lasagneplater etc...men husk at her er glutenproteinet fjernet og du får en raskere blodsukkerstigning ? så ikke spis for mye av disse produktene.

Natriumglutamat (E621) er en smaksforsterker (laget av rester fra soyasaus-produksjon) med en glutenlignende effekt som mange reagerer sterkt på. Finnes i de fleste halvfabrikat, og bør unngås.

Krydder inneholder ofte gluten/natriumglutamat.

Melke-intoleranse

Melkeproteinet (kasein)gir langt flere reaksjoner enn lactosen (melkesukkeret) som er mest kjent som allergen. Melk forstyrrer hormonbalansen, dette har stor betydning for kroppens drift og selvhelbredelse.

Vi reagerer individuelt på melkeproteinets skadevirkninger, men som hovedtrekk nevnes:

  • Økt slimdannelse i slimhinner
  • Stivhet/sprøhet i ledd, blodårer og muskler
  • Forgiftet og surt arterieblod som gir dårligere oksygenopptak (opptil 60% reduksjon)
  • Fysiske symptomer:
    • Kolikk / gulping / reflux
    • Eksem, melkeutslett, røde kinn
    • Kviser/acne, nuppete hud, tørr, småkreppete, klam hud
    • Atopisk eksem/psoriasis
    • Blærekatarr/urinveisinfeksjoner/nyrebekkenbetennelse
    • Ørebetennelser
    • Hyppig urinering/tisser på seg/tisser på natten
    • Bronkitt, lungebetennelser, astma, falsk krupp
    • Allergier
    • Hormonubalanser, for eksempel stoffskifte
    • Sterke menstruasjonsplager
    • Vekstproblemer (for fort/for tregt/liten/lang/tynn)
    • Dårlig næringsopptak
    • Benskjørhet
    • Muskel- og leddsmerter, kramper, voksesmerter, morgenstivhet, stivhet/«knepping», forkalkninger, revmatisme, leddgikt
  • Psykiske symptomer:
    • Psykiske ubalanser (manisk-/depressiv/bipolare lidelser)
    • Urolig, stressa, hyperaktivitet, raske reflekser
    • Sta, egen, rigid, gir seg ikke, diskusjonsmani
    • Kort lunte, aggressive utfall (vanligst for gutter)
    • Stille, sjenert, selvdestruktiv (vanligst for jenter)
    • Anoreksi
    • Treningsnarkomani, rastløshet
    • Psykopatologiske tilstander som autisme, schizofreni, epilepsi, depresjon, AD/HD (Kilde Prof. Reichelt)

Noen tips om hvordan man kan leve melkefritt:

  • Erstatt kumelk med en halvblanding av soyamelk og vann - eller rismelk / vann i shaken. Rismelk er søtere enn soyamelk, men inneholder ingen proteiner og gir like høy blodsukkerstigning som juice. Alle oppskrifter med melk i kan erstattes med soyamelk eller 50/50 soyamelk og vann.
  • Erstatt rømme med soyarømme - Sour Supreme.
  • Erstatt fløte med havrefløte - Oately (liker denne best) eller Soyafløte
  • Oster - be meg om liste
  • Soyais: Tofuline med mange smaker - kjempegod. Vanilje er min favoritt.
  • Rysis: Laget av rismelk og er søtest - flere smaker. Prøv også havreis.

Takk til Helena Brataas for å ha samlet dette :-)

12 kommentarer

Martine Larsen ♥

26.06.2012 kl.10:16

Utrolig fin blogg, ha en bra dag videre, kommenterer tilbake!

betzeyogmarkoz

26.06.2012 kl.10:37

har heldigvis ikke matalergi :) Heldigvis :D fin blogg, kommenter gjerne tilbake ;P

Linn Klungland

26.06.2012 kl.10:41

takk for fine tips :-)

aslaug

26.06.2012 kl.10:51

Jeg har både cøliaki (ikke gluten) og laktose-intoleranse.. Veldig vanskelig og tøft og leve uten begge deler, men går fint :-) Det enkleste er cøliakien, føler de tar veldig hensyn til det overalt nå, og det har blitt veldig "vanlig" å ha det :-)

Var nyttig å lese, tusen takk!

Camilla

26.06.2012 kl.11:25

Skal faktisk teste meg for om jeg ikke tåler melk og hvete. Har allerede begynt å kutte litt på det, og det hjelper faktisk :)

ingvild n aanes

26.06.2012 kl.11:50

Hehe, jeg har laktoseintoloranse, og omentrent ingenting av det som står her stemmer. Det som er, er at man blir svimmel, kvalm, og sykt ondt i maven, mye slim i halsen. Og dette skjer kunn etter jeg har fodt melk i meg... Så det som står her stemmer nokk ikke...

ingvild aanes

26.06.2012 kl.11:53

Linka til feil blogg ista. Nå er det rett..

verdentilvenus

26.06.2012 kl.14:48

Et veldig bra innlegg :) Mye jeg ikke visste.

un9Livsstilblogg

26.06.2012 kl.19:25

Laktoseintoleranse er ikke det samme som jeg snakker om her. Dette dreier seg om proteinet i melk som kalles kasein og proteinet i mel som heter gluten. Men takk for kommentaren :-) Un9

ingvild n aanes:

fromfat2fit

08.07.2012 kl.18:51

Takk for et bra et bra innlegg! Jeg har lenge hatt en sterkt stigende mistanke om at jeg har glutenallergi, så jeg må nok snart få testet meg ;)

mona Ullevoldsæter

23.10.2012 kl.11:35

Hei! Takk for nyttig info. Skal prøve ut mjølet du anbefaler dovesfarm sine sider. Veit du kor mykje ein kan handle for utan ekstrabetaling for toll?

Stein Julius

12.03.2013 kl.15:49

Jeg bruker fettredusert kokosmelk i supper og sauser, bruker aldri soya/ris/havremelk.

Skriv en ny kommentar

un9Livsstilblogg

un9Livsstilblogg

48, Trondheim

Tusen takk for at du leser bloggen min :-) Jeg er en livsglad dame med mange jern i ilden. Lever en aktiv livsstil med en spennende jobb, mamma til tre jenter. Startet min erfaringsvei på kosthold og ernæring for 12 år siden, og jobber i dag med å hjelpe folk til å endre livsstil. Jeg blogger om det som skjer rundt meg, og det kan til tider være mye spennende. Håper jeg kan inspirere deg på en eller annen måte til å gjøre hverdager til de gode dagene. Det er tross alt flest av hverdager:-) FOR Å KOMME I KONTAKT MED MEG, SEND EN MAIL TIL UNITRO@ME.COM - Un9 Trykk på Bloglovin og få alle oppdateringer fra bloggen min.

bloglovinNorske blogger

Kategorier

Arkiv

hits